Het perspectief van de watersporter binnen een online watersportplatform

In het kort

  • Vergeet de voorkeuren, wensen en ervaringen van de watersporter niet bij het ontwikkelen van een platform vóór deze watersporter.

Op dit moment wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw ICT platform voor de watersport, in opdracht van de CWO. Een update over dat project schrijft dat daarvoor is gesproken “[…] met meer dan 75 leslocaties, instructeurs, opleiders en vrijwilligers over voorkeuren, wensen en ervaringen”. Maar hoe zien voorkeuren, wensen en ervaringen van watersporters er uit? Nu én in de toekomst?

Dit zou bovenaan mijn wensenlijst staan als watersporter:

  • Eén account om zowel bij mijn leslocatie mijn cursussen te beheren, als om bij de sportbond mijn diplomaregister te openen.
  • Als ik persoonlijke gegevens wijzig bij mijn leslocatie, verwacht ik dat die ook aangepast worden bij de sportbond en andere partijen met wie ik mijn gegevens via het platform deel.
  • Als ik een bij een leslocatie een cursus boek, wil ik niet hoeven invoeren welke eerdere ervaring ik heb, na mijn toestemming wordt dit direct gedeeld met de leslocatie vanuit de sportbond.
  • Aan het einde van mijn cursusperiode wil ik één mail ontvangen met persoonlijk foto/videomateriaal van de cursus, blijk van mijn behaalde vordering en advies voor een vervolgcursus.

Bovenstaande wensen komen voort vanuit een lijst waarden waarvan ik geloof dat ze cruciaal zijn om een succesvol platform te ontwikkelen voor watersporters.

Gebruiksgemak
Ik ben één watersporter, met één identiteit. Met die identiteit wil ik binnen het hele digitale watersport landschap uit de voeten kunnen. Dat betekend dat ik me met die identiteit zowel identificeer bij leslocaties, de sportbond en overige watersportcentra. Op basis van die identiteit weet de plek waar ik mij identificeer meteen wie ik ben en wat mijn (watersport) achtergrond is; competenties, diploma’s, bevoegdheden.

Verder zijn systemen die ik gebruik doordacht opgezet en helpen mij daardoor om mijn doelen snel, eenvoudig en goed te bereiken. Zoals voortgang binnen een opleiding vinden, competenties aantonen of relevant naslagmateriaal vinden.

Nut, Kwaliteit & Context
Het platform moet iets toevoegen in mijn persoonlijke beleving van de watersport. Het biedt iets wat ik op andere plekken niet kan vinden of doet dit beter. Informatie wil ik binnen een logisch context gepresenteerd krijgen.

Betrouwbaarheid
Gegevens en applicaties zijn beschikbaar op het moment dat ik ze nodig heb. De gegevens die ik zie zijn actueel en ik kan er op vertrouwen dat ze correct zijn. Mijn gegevens (privacy) worden goed beschermd en zijn alleen zichtbaar voor partijen en personen voor wie dit relevant is.

Transparantie & Controle
Ik wil weten hoe gegevens die betrekking hebben op mij in het systeem zijn gekomen, wat was de context? Wie heeft ze, wanneer, om welke reden ingevuld? Verder wil ik controle hebben over welke partijen toegang hebben tot (subsets van) mijn data, en deze toestemmingen kunnen verlenen en intrekken.

De focus in het huidige gesprek en ontwikkelingen liggen nu (te) veel op die van leslocaties en instructeurs, maar uiteindelijk werken we allemaal voor de watersporter. Ik hoop dat we hen niet vergeten.